So we should go, we should goooooo - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Sandra Martens - WaarBenJij.nu So we should go, we should goooooo - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Sandra Martens - WaarBenJij.nu

So we should go, we should goooooo

Door: Sandra Martens

Blijf op de hoogte en volg Sandra

06 Juli 2015 | Nederland, Leeuwarden

Tja… Daar gaan we alwéér, het houdt ook nooit op. Velen van jullie weten al dat ik geen rustige kont heb die lekker in Nederland gaat zitten tot in het einde der tijden. Nee ik wil naar het buitenland, iedere keer weer. Op zoek naar nieuwe culturen, landschappen, mensen, levenslessen en uitdagingen. Toen ik dus wederom op stage moest, werd al duidelijk dat ik die niet in of rond Nederland zou gaan zoeken, nee ver weg moest ie zijn, het liefst terug naar Afrika. Dus heb ik weer een nieuw avontuur op poten gezet, met meer stress dan ooit tevoren hoewel het plan er al een dik jaar was maar ik ga, en dat is voor mij nu het belangrijkste.

Vorig jaar juni, toen ik nog in Zambia was, ontstond het idee om samen met mijn lieve Veldhoven vriendinnetje Emma door Afrika te gaan reizen. Emma is namelijk nu al een half jaar in Kaapstad en ik had serieuze plannen om voor mijn volgende stage terug naar Afrika te komen. Daarom kwamen wij met het krankzinnige idee om begin juli ergens in Afrika (Lusaka of Kaapstad) af te spreken om vervolgens door Zimbabwe, Botswana en vooral Namibië te gaan reizen. Waarna ik vervolgens aan mijn stage kon beginnen, wherever that may be.

Allergrootste voorwaarde: er moest geld zijn, en daarvoor moest ik een baantje hebben. Dat werd begin oktober al geregeld en daarmee heb ik de afgelopen 9 maanden voldoende geld bij elkaar kunnen sprokkelen in het fantastische Hemingway voor dé reis waar ik het al een jaar over heb. So we should go, we should goooooooooo.

Er was geen weg terug. Het ticket werd geboekt, de backpack wordt weer gepakt en de geliefde familie, vrienden en vriendje gedag gekust. En dan ga ik maar weer. Terug naar Zambia, om daar te beginnen aan een droomreis. De algemene lijn: aankomst in Lusaka op de 10de, drankjes en hapjes met mijn goede vriend Brad, de volgende dag naar Kasanka om ook een paar vrienden op te zoeken daar, dan naar Livingstone, Botswana, Namibië, Kaapstad. Jullie horen tzt wel wanneer, wat en waar, want een vaste planning is er uiteraard niet.

‘En na die fantastische reis?’ Hoor ik jullie vragen. Nou, na die fantastische reis kom ik weer gewoon even naar huis! ‘HUH?!?!’ Jep… Voor een hele maand wel te verstaan. De Zuid-Afrikaanse overheid is nogal een bitch als het aankomt op het aanvragen van visa, en daar ga ik dus wel een maand voor nodig hebben en dat moet ook nog eens in eigen land. Daar had ik echt geen tijd meer voor toen ik 2,5 week voor vertrek naar Zambia te horen kreeg dat ik definitief stage mag gaan lopen bij Madi a Thavha Mountain Lodge in Zuid-Afrika. En dus kom ik lekker even terug om mijn zaakjes op orde te krijgen zodat ik zonder stress en met een gerust hart aan mijn stage kan beginnen.

Mijn hoofdopdracht voor stage bestaat uit het opzetten van een management plan voor de omgeving van de lodge zodat de natuur daar behouden kan blijven maar ook beschikbaar is voor toerisme en de community. Ik zie dit als een uitdaging omdat dit natuurlijk de grote test wordt of ik alles wat ik het afgelopen jaar heb geleerd ook kan toepassen. De lodge bevindt zich in het Soutpansgebergte 5 uur ten noorden van Johannesburg in Zuid-Afrika.

Weer voor langere tijd uit Nederland weg, een bezoekje aan het oude vertrouwde, een ongetwijfeld fantastische reis door 4 landen en een stage met een nieuwe uitdaging, het wordt weer fantastisch! Ik heb ook de vorige keer weer veel leuke en lieve reacties gekregen en blijf het super vinden dat mijn blog zo wijdverspreid gelezen en gewaardeerd wordt. Ik ga er mee verder en zal proberen jullie zo goed en vaak mogelijk op de hoogte te houden.

Mensen die zich in willen schrijven zodat je een mailtje krijgt als ik een nieuw stuk geschreven heb: please do so, mijn mailinglist is altijd hongerig naar meer adressen. Iedereen is welkom, evenals comments, reacties en shares!

Alright lieve moederlanders, I’m off, see you all again soon,

Liefs (nog vanuit Nederland),

Sandra

  • 07 Juli 2015 - 10:16

    Theo Meijer:

    Lieve Sandra,
    Als van ouds, direct to the point, zonder omwegen aan de slag.
    Je drijft op karakter en moed. Vergeet nooit dat er nog ergens een opa is die veel van je houdt.
    Ik blijf hevig geïnteresseerd in al je verrichtingen en vooral ontwikkelingen.
    Ik blijf je bewonderen voor de moed die je opbrengt om meer dan anderen je toekomst zelf in handen te houden.
    Je zult er in slagen om een eigen leven zodanig op te bouwen, dat je erkenning en waardering zult krijgen.
    Heel veel succes toegewenst.
    Opa Theo

  • 07 Juli 2015 - 10:31

    Ingrid:

    Lieve, lieve Sandra,

    Dat wordt weer genieten, genieten, genieten...
    Heel veel plezier samen met Emma en oude bekenden in Zambia...
    Doe voorzichtig ook...

  • 07 Juli 2015 - 10:58

    Pia:

    Hé lieve Sandra,

    Leuk voor je. Geniet van de ervaring.
    Wij/ik ga weer genieten van je verslag.

    Groetjes Pia

  • 07 Juli 2015 - 11:26

    Tim :

    Hee Sandra,

    Ik kan niet wachten om je fantische verhalen weer elke week te lezen. want dat verwach ik: elke week een update :).

    Ik zeg ga er van genieten, ik had niet anders verwacht dat je weer snel weg zou vluchten uit Nederland.

    xxxxxx Tim

  • 08 Juli 2015 - 10:23

    David:

    Topper San!!

    Ik ga proberen alles te lezen! ik ben namelijk heel slecht in dit soort dingen, maar naar alle stress die je hebt meegemaakt ben Ik onwijs benieuwd wat je allemaal gaat doen!

    Als je in augustus weer terug bent dan verwacht ik wel dat je je verhaal komt doen in mijn nieuwe plekje :)

    XX David

  • 09 Juli 2015 - 23:53

    Renate:

    Hey Sandra,

    Heel veel plezier in Afrika. Lekker ontspannen en genieten van wat al die landen te bieden hebben. Je doet er vast veel inspiratie op.
    Ben weer reuze benieuwd naar je verhalen. Altijd leuk om te lezen.
    Maar voor nu ..... geniet ervan!

    Veel liefs,
    Renate

  • 13 Juli 2015 - 14:20

    Marga:

    Lieve Sandra, Wat leuk om te lezen dat het je toch allemaal weer gelukt is. Èn de reis boeken èn een stageplek in Zuid Afrika! Geweldig. En ik ga je natuurlijk ook weer helemaal volgen. Ik hoop dat je al een goede start gemaakt hebt daar en doe ook vooral veel groeten aan Emma. Heel veel liefs meisje en een hele goede reis gewenst. Marga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra

Actief sinds 29 Sept. 2011
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 36132

Voorgaande reizen:

12 September 2016 - 30 Mei 2019

Living (with) the wild life

09 Juli 2015 - 14 Februari 2015

Afriques 2.0

18 Februari 2014 - 15 Juli 2014

A new continent, a new adventure

25 Oktober 2011 - 15 Juni 2012

Backpacken door Australië

Landen bezocht: